Een echte klassieker “Frederick” van Leo Leonni als stimulus voor het filosofisch gesprek met de groepen 3. De kinderen denken na over manieren van bewaren en relatie tussen materie en gedachten.
De muizenfamilie werkt hard om zijn wintervoorraad te verzamelen. Frederick doet niets, hij zit te slapen en houdt zich schijnbaar afzijdig van het werk. Wat doe je Frederick , vragen ze. Ik bewaar warmte en kleuren en woorden voor de winter.
Wat kan je verzamelen voor de winter?
“Stenen, in een muurtje. Daar is het warm. Takjes op vuur te maken. Stenen om vuur meer te maken. Kan je water bewaren voor de winter? Nee, dan is het ijs! Je kan ijs breken en er dan weer water van maken. Hoe doe je dat. Je moet er met een steen op slaan. Je kan takjes bewaren om een spoor mee te maken in de sneeuw. Takken om een school t maken. Noten, graan, eikels, om te eten.”
Hoe kan je het bewaren?
“In een doos, in de garage kan je appeltjes bewaren. Je moet ze wel in een doos stoppen, anders pakt iemand ze. Je kan blaadjes verzamelen, dan kan je daarmee knutselen. Je kan stenen verzamelen in een muur. Je moet het in een doos doen anders raak je het kwijt. Oude dingen kan je ook bewaren , maar dan moet je het wel wassen, want daar zitten bacteriën in. Als ik een muis was zou ik allemaal dingen verzamelen om te eten. Je kan ook voor een feestje dingen bewaren. Je kan een feestje bewaren door dingen om te knutselen te bewaren en dan al je vrienden uit te nodigen. “
We doen een spelletje “verander van plaats als je denkt dat…. Je vissen kan bewaren voor de winter” Ja dat kan in een vissenkom. Je moet er spullen in doen uit de zee, zand en schelpen. Je kan een dode vogel bewaren voor de winter om op te eten. Je moet hem eerst begraven en dan weer opgraven in de winter.