Vandaag in de kleuterklas zie ik bij groep 2 kleuters al veel veranderingen in hun gebitjes, zo na de zomer zijn de kleuters van groep 2 echt met een spurt gegroeid.
We filosoferen over praktische zaken, over wat er is en wat er (nog) niet is, of wat er was. Over verwachtingen, handelingen, mens-zijn en elkaar helpen.
In de kring heb ik babymuis met papa en mama staan. Het lesthema is “een naam voor babymuis” maar dan verander ik van gedachten, ineens, als ik al die tandjes zie en de lege plekjes die hun melktandjes hebben achtergelaten. ik vraag de kinderen of ze al grote-mensen-tanden hebben.
Trots tonen de kinderen hun tanden.
Er zijn veel grote kleuters met wiebeltandjes en gaten. En we hadden een babymuis op visite in de kring Een kleuter vertelt over poetsen, tandenborstels en mooie tanden.
Dan gaan de ideeën over het filosoferen snel door mijn hoofd. Ik wil direct aansluiten bij dit verhaal èn ook bij de muizenbaby.