Met de groepen 3 denken we na over nep of echt, wat is een schaduw, hoe komt het, Wie is de baas van de schaduw, oorzaak en gevolg, natuurverschijnselen samenspel en effecten.
Ik vertel het verhaal van de wolf die bang is voor zijn schaduw.
Waarvoor is de wolf bang?
“Voor zijn schaduw. Hij dacht dat het een monster was. Waarom? Hij weet dat niet. (K:) Een keer was ik boos geworden want mijn schaduw ging mij steeds nadoen. Als ik naar huis ga zie ik altijd mezelf als de zon schijnt. – Oefening: we doen het licht uit zodat het daglicht van een kant het lokaal binnenkomt- Ga allemaal maar even staan bij je stoel. Loop rond in de kring. Kijk of je je schaduw ziet.”
Wie heeft zijn schaduw ontmoet?
“Toen ik daar ging lopen zag ik mijn hoofd. Hoe wist je dat het jouw schaduw was? Hij deed hetzelfde als ik . Doen schaduwen je altijd na? Ja. Wie is de baas van de schaduw? De schaduw zelf omdat ik, als ik ren gaat hij ok rennen. De zon, want als de zon komt is er schaduw. In het donker is soms ook schaduw. (N:)De mens, is de baas, want de schaduw doet wat hij doet. Als de bloemen gaan bewegen, dan is de wind de baas. De zon komt , die maakt de schaduw. Als er geen zon is dan kan je geen schaduw maken. Als je het licht aandoet komt er ook schaduw. Als het donker is kan je met een lampje naar buiten gaan. Ik doe alles en daarna gaat hij mij nadoen. “
Kan je de baas zijn van een ander zijn schaduw?
“(K:)Nee! Die doet je niet na, want die is niet van jou. die is van iemand anders. Het is jouw schaduw niet. Ja als je naast elkaar gaat staan dan wel. – 2 kinderen (A en K) doen het voor in de kring hoe je om de beurt de baas kan zijn van een ander zijn schaduw- Hoe kan het zijn dat de schaduw hier is en niet daar? – 2 kinderen doen met de handen voor op het digibord-“
Is het nep of echt?
“Het is nep, want omdat het een spiegel is en een spiegel is geen mens. Want je ziet je neus en je ogen niet in de schaduw dus het is nep. Het is echt, want je houdt je mond dicht in de schaduw, daarom kan je je mond niet zien, maar je ogen zie je wel.”
Opdracht ; kijk wat je ziet op het schoolplein in je schaduw.