Met groep 4 filosoferen we over hoe je iets kan leren, als individu en als groep, het verschil tussen praktische kennis en handelen of filosofische inzichten. Discussiëren of samen denken. Één waarheid of gezichtspunten. “survival of the fittest”
We kijken een ZKF (zeer korte film)
Wat ligt er in het water?
Een krokodil!
Hoe weet je dat?
Door de kleur. Omdat hij zijn bek open deed. Ze gooiden eerst met een steen erop , en toen een stok en toen ging de koe erop staan en toen werd hij opgegeten, hij deed zijn bek open en toen wist je het zeker. Er zijn geen andere dieren in het water die dat doen. Sommige krokodillen doen heel onverwachts en dan weet je het niet van te voren of het een krokodil is, dan moet je geloven wat een ander zegt.
Wat doen de beesten op de kant?
Ze zijn aan het discussiëren en aan het kijken of het een boomstam is of een krokodil. Ze zijn aan het nadenken, dat kan je zien door die witte wolkjes. Ze moeten het wel zeker weten, anders wordt je opgegeten. Ze praten met elkaar dat zie je aan hun mond. de dieren leren ook van elkaar. De slimme worden niet gegeten. Als ze met z’n tweeën zijn dan heeft er eéntje gelijk, dan wordt de ander opgegeten.
Is er verschil tussen dieren en de mensen?
De mensen maken een tekening van de gevaarlijk dieren als waarschuwing. De mensen maken een herinnering over de dieren , bijvoorbeeld een krokodil. die stieren hadden op school moeten zitten , net als mensen , dan hadden ze het geweten. Sommige mensen hebben boeken en die gooien ze in het water , zo leren de dieren uit de boeken. Net als met die mier en de Tash- Mahal: https://www.atelierhetnarrenschip.nl/hoe-zie-jij-dat/
Is het anders dan de filosofieles?
De dieren moeten het meteen weten, want een krokodil is gevaarlijk. In de filosofieles praten we met elkaar. Je kan ook van elkaar leren. Je leert andere ideeën van anderen.
ZKF
Filosofieles ontworpen in samenwerking met Mirjam Poolster