Met de ouders in de ouderkamer filosoferen. over behoeften, rechten, voorraad beheer, duidelijkheid, iets mogen en iets kunnen, privacy. Wat is er en moet er beschikbaar zijn. Over rechten en plichten.
Opdracht: zoek iets op in deze ruimte waarvan je vindt dat het daar niet hoort. Leg het op de juiste plaats.
Na de oefening ligt er een WC-rol op de tafel in ons midden.
Waar hoort die thuis?
“Die hoort op de wc, niet in de vensterbank. Of in de voorraad kamer, dan weet je nog wat je hebt. Nee, de rol kan niet op de wc , dat kan niet want dan wordt het een troep op de wc en dan gooien de kinderen de rol helemaal in het toilet. Dan raakt de wc verstopt. Op de wc hoort wc-papier aanwezig te zijn. Het is heel erg als je naar de wc moet en er is geen papier. Wij, volwassenen vinden het toch ook nodig dat er papier is? Voor de kinderen is dat heel erg als het er niet is als ze nodig moeten en ze moeten eerst papier gaan vragen aan de juf. Er moet gewoon altijd papier zijn in de wc, zo hoort het. Dan moet er maar iemand toezicht houden op die toilet. Wie moet dat doen? Dat moet de juf doen. Hoeveel tijd kost dat de juf? 25 x 1 minuut x 2 toiletbezoeken per dag. Dat kost dan 50 minuten voor de juf. Heeft de juf die tijd? Dan moet er een assistent zijn. Nee dan moet het volgende kind dat naar de wc moet gaan kijken. Ze kunnen ook camera’s ophangen en de ouders waarschuwen als een kind er een troep van maakt. Nee dat mag niet dat is schending van de privacy van het kind. Dan moeten de kinderen maar thuis naar de wc gaan. De ouders moeten tegen de kinderen zeggen dat ze de wc netjes moeten houden”