Aan de hand van een klassieker “Roel-Met-Gevoel” Van onze Annie M.G. filosoferen groep 5 over gevoel, wanneer moet je huilen om iets dat een ander heeft. Over lief zin, verstandig zijn of verdrietig, over empathie, inleving en eigen verdriet. Het verhaal is lang , de kinderen luisteren “ademloos”, daarna willen de kinderen vooral met elkaar onderling praten, het filosoferen is daarom maar kort. In de andere groep begin ik met een oefening en lees daarna het verhaal.
“Ik vind het wel knap, dat de koning opeens alles had veranderd en toen weer teruggedraaid. Hoe heet de koning? eerst heet hij “Roel-met-gevoel” Daarna “Roel -met- en- Doel. Hoe kwam dat dat hij veranderde? Ik vind het heel knap dat hij zoveel gevoel had. Vind jij dat ook knap? Nee! Want hij ging de hele tijd huilen. Ik vind het goed. vind jij dat ook goed? Ja, want hij deed wat hij moest doen. Toen hij zo huilerig was, deed hij toen ook het goede? Nee, want hij bevrijdde de boeren. Is huilen goed? Soms, want dan moet je huilen van blijheid.
De kinderen doen een draaipraatje; de aanleiding om te huilen is meestal een dood of ziek dier…