Na het bezoek aan de kunsthal over Hyperrealisme filosoferen we met groep 5 door over echt en nep, over lijntje of niet, over iets lekkers zien of proeven, dromen en “reality-checkt”
De kinderen lezen hun verslagen voor van de kunsthal bij het schilderij naar hun keuze.
Waarom heb jij dat gekozen?
“Als het van dichtbij is dan lijkt het net een echt reuzenrad. Het balkon met bloemen was mooi omdat het binnen de lijnen was.”
Hebben echte dingen lijnen?
“Sommige dingen wel sommige dingen niet. Met een lijn dan zie je dat het niet echt is.”
Is het echt of nep?
“Als ik geen honger heb en ik kijk naar het schilderij dan krijg ik honger. De schilder heeft het ei geschilderd omdat hij honger had. Je denkt erover na en daarna droom je erover. Dan schilder je het illusie. Je kan er uren naar kijken maar het is wel jammer als je het niet hebt. Deze maand is het ramadan want je hebt er geen zin in , daarom moet je er niet lang naar kijken, ook als je 18-19 uur niet gaat eten.
Omdat het zo echt lijkt kan ik er heel lang naar kijken. Dan droom je dat het allemaal mooie lichtjes zijn in de stad en dat het warm is. Je droomt en dan word je wakker en dan is het nep, maar dan weet je het niet meer.”
Hoe kan je het weten of het nep of echt is?
“Je moet je spuug in slikken in je droom dan weet je het. Je kijkt gewoon in de spiegel. Als je echt water hebt gedronken dan moet je naar de WC. Je haar zit in de war als je op de motor hebt gezeten.”