Met groep 6 bedenken we vragen over een verhaal dat we lezen. Dit keer over Kantjil en Tijger. kan je slim en aardig tegelijk zijn.? Is slim altijd gemeen of juist aardig?
In het verhaal laat Tijger zien aan Kantjil hoe hij in de val zat voordat de man hem bevrijdde. opgeruimd staat netjes vindt Kantjil en hij laat de tijger zitten in de val.
De kinderen verzinnen vragen over het verhaal:
“Waarom vroeg de man aan de straat is het een goede of een slechte daad? Waarom helpt de man de tijger? Waarom heeft Kantjil gevraagd om weer daar te gaan? Hoe kan de tijger met de man praten? Waarom viel de tijger de man aan? Waarom had de man geen mes? Wie vind jij sterker de man of de tijger? Wie heeft de val gemaakt? Is de tijger sterk? Vond jij het slim van de tijger dat hij nog een keer in het gat sprong? Vind jij de man sterker of de tijger? Weet de tijger wie de val heeft gemaakt? Vind jij dat de man de tijger moet helpen?”
Is de man dom?
“Ja, de man is dom, want mensen weten dat tijgers sterker zijn dan mensen. Waarom weet de man dat niet? De man dacht dat het een uitzondering was, dat hij zijn belofte kan houden. Hij is eigenlijk wel aardig en dan …. ik ben heel aardig en een beetje dom, dat zegt mijn familie. Iedereen is gewoon zichzelf, het maakt niet uit wat je bent. Je hoeft niet pesé slim te zijn om aardig te zijn. dan ben je gewoon goed. De man is een beetje dom, want hij praat tegen de straat, de boom en het dier. De man is niet dom, hij is juist slim. Het is een sprookjesverhaal. Een boom en een straat kan niet leven. In heel veel series zijn hele slimme mensen gemeen. want dan gaan ze zeggen “ik ben slimmer dan jou” Het dwerghertje was slim omdat hij de tijger in de val liet gaan. “
Is Kantjil slim, aardig, gemeen of dom?
“Hij is aardig tegen de man en gemeen tegen de tijger en hij is ook slim.”