Met groep 4 filosoferen we over goede bedoelingen, resultaat van eigen handelen en misverstanden. Over noemen en heten en over per ongeluk of expres. Over stout zijn en stout doen, over iets trainen of afleren. Deugd & sociale-ethiek en utilitarisme worden door de kinderen aan de hand van dit voorbeeld onderzocht.
Ik lees het verhaal voor van een hondje met goede bedoelingen; hij proeft het eten van zijn baasje, warmt zijn bed op, spit de tuin om…steeds hoort hij NEE! tenslotte verbaast hij zich over zijn naampenning om zijn nek. Daar staat Max op!
Hoe heet het hondje?
“Hij heet Max, maar iedereen noemt hem Nee in het verhaal. Ze zeggen Nee omdat hij stoute dingen doet. Het hondje heet Max, maar is eigenlijk stout. Nee hij is niet stout, hij is dom. Ze kennen hem helemaal niet, omdat er op zijn halsband Max staat. Veel mensen geven zelf een huisdier een naam. Maar hij heet eigenlijk Nee. Ze roepen nee, dus de hond denkt dat dat zijn naam is, omdat hij niet op zijn halsband kijkt. De winkel heeft hem Nee genoemd en zijn baas noemt hem Max. Maar zijn baas roept nee! omdat hij het niet moet doen, het bed vies maken, anders moeten die mensen het weer vies maken. Ik denk dat nee geen naam is. Het is echt een rare naam. Ik vraag me af, waarom roepen ze geen “Max kom hier! Waarom weet die hond niet dat hij max heet? “
Wat doet het hondje?
“De hond denkt dat hij helpt. Het hondje denkt dat hij goed doet, maar zijn baas denkt dat niet. De één denkt dat wel en de ander niet. Stel je doet iets en dat is per ongeluk en het gaat mis. Dan ben je niet stout. Dat hondje heeft zijn eigen taal , hij bedoelt het goed dus hij is niet stout. Hij denkt dat hij braaf is maar het is helemaal niet zo. Iedereen zegt “nee! dat moet je niet doen. Hij begrijpt het niet, want hij is een hond. Sommige honden zijn getraind, deze niet, want hij doet allemaal stoute dingen. De hond is stout van zichzelf. De mensen zeggen steeds nee! omdat ze hem stout vinden. Weten honden dat ze stout zijn? Hij denkt dat hij helpt , maar hij helpt niet. Hij doet stoute dingen , maar dat mag hij doen. Kan je ook trainen voor stoute dingen? Ja, dan doe ik gewoon stoute dingen. Je kan een hondje en een mens trainen”De hond heeft zijn hersens omgekeerd. Bij sommige honden draaien de hersens om. Honden hebben andere hersens dan mensen. Honden kunnen niet lezen. Ze kunnen alleen zwart wit zien. Blinde geleide honden kunnen wel lezen. Die kunnen gewoon alles doen.”
Hoe zit dat met mensen?
“Weten kinderen dat ze stout doen? Hele kleine kinderen doen stout en dan weten ze het niet. Stel het gaat fout, maar je bedoelt het goed; Je wil iemands bed warm maken maar je bent nog niet onder de douche geweest. Alles wordt vuil, daar had je niet aan gedacht. Of je gaat alle borden afwassen voor je moeder en je zet het raam open en de borden in de vensterbank. Dan waait het raam dicht en alle borden vallen op de grond en zijn gebroken. Bijvoorbeeld , ik veeg de straat schoon en ik laat iets vallen en het vuil valt naast de zak, dan ben ik niet stout. Je kan iemand om hulp vragen of iemand kan je gewoon helpen, dan kan het niet misgaan. Maar….wat als degene niet wil helpen? Hoe doe je dat dan? Wie krijgt dan de schuld.”
Kan stout ook tegelijkertijd leuk zijn?
We doen een spelletje verander van stoel als je …..leuk/stout vindt;
De pannenkoeken opeten, zout in de suikerpot doen, een scheerkussen op de juf haar stoel leggen.