Filosofieboom

filosofieboom

Gouden weken met groep 3 t/m 6

Groepvorming en nadenken over wat jij wil leren in de filosofieles dit jaar. Kan jij zeggen wat je wil? Kan jij horen wat de ander wil. Voordat de kinderen binnenkomen in de klas wijs ik “filosofiemaatjes” aan. Ik tel het aantal handen samen omhoog gestoken in de gang. De kinderen willen meedoen! We zitten rondom het “denkbeeldig” kampvuur. In het lokaal is het stikheet vandaag, een van de laatste dagen van Augustus.  We wrijven onze handen en warmen onze voeten aan het vuur in de kring. We oefenen in het zitten als een dweil en ook weer overeind komen en rechtzitten als de bel gaat.

Twee aan twee bespreken de kinderen wat ze willen leren. Wederzijds wordt het uitgesproken,  beluisterd, opgeschreven en in de kring gecontroleerd of het klopt.

Rijk worden, niks weten, schrijven, tekenen, iets leren wat je later pas weet, vragen stellen, koek eten, spelletjes doen, luisteren, meedoen, aan de regels houden, regels van de bal, Zitten inde kring, wachten op je beurt,  om de beurt praten, to be a gentleman….etc..

De kinderen schrijven op de uiltjes wat zij willen leren dit jaar. Er worden uiltjes versierd en in de klasse-boom gehangen. Iedere klas heeft nu een filosofieboom met wensen van alle kinderen voor dit jaar; 160 uiltjes hangen in zeven bomen.

We sluiten af met een doorfluisteroefening; wat wil de juf dit jaar leren?

Posted by | View Post | View Group

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *