Filosoferen over een schat met groep 3. We filosoferen over binnen/ buiten, uiterlijk/ innerlijk, delen van waarneming, kwaliteiten en essentie, deugdzaam leven in verband met rijkdom (Aristoteles), optimisme en eigendomsrecht.
Wat is een schat?
Waar alle gouden dingen in zitten, als je een schatkaart hebt dan kom je bij de schat. De schat is ergens verborgen, waar je hem niet kan vinden. Een schat moet wel echt geheim zijn, anders is het geen schat en dan kunnen anderen hem vinden en dan valt hij in verkeerde handen.
Wat zijn verkeerde handen?
Als iemand de schat krijgt die er iets verkeerds mee doet, je moet braaf zijn en je braaf kleden als je een schat gaat zoeken. Je kan hem ook samen delen met vrienden.
Wat heb je nodig om een schat te vinden?
Als je een schat wil vinden heb je een schatkaart nodig en vrienden, die helpen hem op te graven. Je hebt in iedere hand een kaart, een schatkaart, een voor de schat en een voor thuis, anders kan je niet meer naar huis.
Hoe vind je een schat?
Je moet lopen en dan een kruis maken en daar is de schat en dat teken je op een kaart.
Hoe weet je zeker of een schat ergens echt is?
Dat weet je niet zeker, want dromen komen ook niet altijd uit. Je kan in het zand gaan graven en dan kan je iets vinden, maar dan zit er niets in. Je kan wel daarna je geld in de lege kist stoppen en dan weer begraven en dan is het echt een schat. Dan moet je wel een schatkaart maken. Als je een schat hebt moet je er in bijten om te kijken of de munten echt zijn.
Wat zit er in de schat?
Ik heb een mand meegenomen met “schatten” , een zilveren doosje, een zakje, een trommetje, een portemonnaie etc. Overal zit iets in. De kinderen onderzoeken met elkaar de buitenkant van de schat door het vast te houden en te luisteren en te voelen , zonder er in te kijken.
De kinderen raden: Een spiegelbeeld, een spiegel, armband, telefoon, schatkist, diamant, centjes, ringen en een ketting.
In het zilveren doosje zit een grote schelp; In de trommel zit een kroon en in de portemonnaie zitten ouden muntjes.
Is het een schat?
Het is een schat, want je kan de zee horen. Sponge Bob heeft ook veel schatten en dat zijn trofeeën. Een kroon is een schat omdat hij van goud is en omdat hij door de koning gedragen wordt. De centjes zijn van de Juf, want die heeft ze gespaard.
We sluiten af met een spelletje waar is de schat; boven, onder, op naast etc.
Alle kinderen krijgen een muntje mee van de schat.
Filosofieles ontworpen in samenwerking met Mirjam Poolster