Als vervolg op het verhaal over de knoop van Kikker&Pad filosoferen we twee lessen door met groepen 3 en 4 over verzamelingen. De kinderen raken niet uitgedacht en gepraat. Over verzamelingen, eigenschappen van verzamelingen en deelverzamelingen. Persoonlijke verzameling, de waarde voor de handel. De aanpak van een verzameling beginnen, ruilen etc.
Er komt van alles ter “tafel” Het lijkt wel hogere wiskunde zo af en toe. Ik ben verbaasd over de mogelijkheden van dit onderwerp in relatie tot de belevingswereld, het abstractievermogen en de verbeeldingskracht van de leerlingen. Leerlingen filosoferen over zin en onzin van verzamelen, de betekenis ervan, de sociale dimensies, het plezier en de wijze waarom verzamelingen ontstaan en nog veel meer.
Heb jij een verzameling?
“Ja ik heb een voetballenverzameling, schoenen, stenen..knikkers. ik ga ook beginnen met een stenenverzameling. Ik verzamel tekeningen van mijzelf.”
Wat hoort er bij jouw voetbalverzameling?
“De plaatjes, de ballen. De ballen zijn ook een aparte verzameling… en die horen erbij? Nee, dat is een ballenverzamling.”
Hoe/waar bewaar jij jouw verzameling?
“In een knikkerzak, onder mijn bed, in een doos. Kan je alles zien van jouw verzameling als het in een zak zit? Nee, maar dat is niet erg. Ik weet wat er in zit. In de zak.”
Hoe kom je aan een verzameling?
“Je kan dingen kopen of zoeken. Je kan ze ook winnen of kado krijgen. Je verzamelt iets wat je heel leuk vindt. Wat je niet altijd kan kopen. Dan ga je het verzamelen. Zomaar? Dat ligt eraan wat je zoekt. Soms is het toevallig. Als je het heel leuk vindt. Dat is niet altijd.”
Kan je ook een niet-leuke verzameling hebben?
“Dat bepaal je zelf.of het leuk is “
Kan je rijk worden van een verzameling?
“Dat ligt eraan wat je verkoopt. Goud bijvoorbeeld is heel duur. Je kan nep-goud kopen en het dan voor echt goud verkopen. Of auto’s verzamelen, dan moet je eerst een handel kopen voor niet zoveel geld”.
Stel je hebt iets verzameld wat iedereen ineens leuk vindt, hoe kan je het dan verkopen?
“Je moet stinkend rijk zijn om spullen te verkopen, soms krijg je korting. Je kan soms iets heel goedkoop kopen, verzamelen , en dan heel duur verkopen aan mensen die het heel leuk vinden. “
Waarom verzamel je?
“Is het leuk? Ja, het is leuk, als je bijvoorbeeld veel bijbels hebt, kan je het gaan verkopen. De reden van het verzamelen is omdat je soms naar iets op zoek bent, een soort speurtocht en dat is leuk. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar iets voor je verzameling, dan kan je de hele tijd naar de grond kijken, dan zie je bijvoorbeeld ineens een steen met een hartje. Sommige vinden het speuren niet leuk, omdat je geld uit moet geven. Als het gratis is dan kan je veel verzamelen. Dan heb je een collectie, als je het mooi vindt en je vindt het leuk.”
Stel je hebt heel veel Cola gedronken en je hebt alle flesjes verzameld?
“Je kan dan alles voor veel geld verkopen. Als je ze allemaal mooi vindt dan heb je een collectie.”
Kunnen twee mensen ook dezelfde verzameling hebben?
“Ja, dat kan wel , dan kunnen ze ruilen, als ze dezelfde hebben. Het is ook goed als je twee dezelfde hebt, want dan kan je ruilen. Of als je er een kwijtraakt, dan heb je er nog een extra. Eigenlijk heeft het geen nut om te kopen of te verkopen. Bijvoorbeeld die colaflesjes. Als je colafles 1 euro kost en je verkoopt hem ook voor 1 euro.”
Als je een schoenverzameling hebt, is het dan ook een schoenenwinkel?
“Nee, dat is niet hetzelfde; Een winkel verzamelt dingen , koopt ze, om weer te verkopen. Iemand die een verzameling heeft wil het houden. ”
Het is warm en sommige kinderen zitten met hun schoenen uit. Ik grijp de kans en zet alle schoenen bij elkaar.
Kan iets ook een toevallige verzameling zijn?
“Ja want die schoenen zijn van iemand anders. Dus dit is niet mijn verzameling? Jawel, want u heeft hem verzameld. Als je iets verzamelt is het dan ook van jou? Ja! ik heb een toevallige verzameling onder mijn bed”
Ik heb een doosje met monstertjes van de drogisterij ik vertel de kinderen dat dit mijn “toevallige verzameling” is. Een ll mag in elke schoen iets stoppen, het lijkt wel Sinterklaas!