Nogmaals lees ik het verhaal voor van de olifant die boos is van Toon Tellegen. De kinderen “protesteren” omdat ik het verhaal voor de 2e keer lees. Eenmaal aan de slag geeft het een verdere verdieping in het gesprek en het filosoferen over emoties en gevoelens (zie https://www.atelierhetnarrenschip.nl/gevoel/) er is verdieping over boos zijn op jezelf, frustratie, geweten, mens zijn en gehoorzaamheid.
Kan je boos zijn op jezelf?
“Ja, als je iets niet wil en je doet het gewoon. Ja, als je geweten zegt “ik doe het niet” Ben jij je geweten? Nee, je geweten , dat zijn je gedachten. Ben je je gedachten? Nee, iedereen heeft een geweten. Is dat hetzelfde als gedachten? Dat is een twijfel: Heb ik hetzelfde geweten als jij. Nee , we zijn toch verschillende soorten. Iedereen heeft een ander geweten. Ik kan gewoon aan iets denken en iemand anders aan iets anders. Je geweten is anders door ervaringen die je hebt. Als ik denk ik ga jou een klap geven, zeg jij daar iets van? Ja! Verandert mijn geweten dan? Misschien, maar sommige mensen zijn gewoon raar. Het is wel anders, maar wij zijn geen ander soort. We zijn wel allemaal mensen. I. was boos op zichzelf en op andere mensen. Hoe ziet het eruit als je boos bent op jezelf? Moet je altijd doen wat je zelf zegt? Nee, niet als je iemand anders pijn doet. Dan krijg je problemen. Als je boos bent op jezelf , heeft dan dan met je geweten te maken? Een beetje.
Kan je het met jezelf oneens zijn?
“Soms ben je niet dom maar je doet dom. Je kan jezelf tegenhouden als je iemand een klap wil geven. Komt dat door je geweten? Ja, als je geen geweten hebt dan doe je daar niets van, dan krijg je huisarrest. Als de juf een klap geeft dan gaat iemand een straf opleggen, een oud mens of zo. “
We sluiten af met een draaipraatje over emotie-plaatjes op kaartjes:
“Wat maakt jou vrolijk? Als je tevreden bent. Verveel je je vaak? Ben je weleens verlegen. Wat is je droom; Ik dagdroom vaak. Waar heb je spijt van; als ik iets ergs doe naar mijn moeder. Waar maak jejej zorgen over? “