Jouw plek jouw beurt

Groep 6 staat voor de deur te vechten en te duwen in de rij, wie vooraan mag staan. Als we in de kring zitten vraag ik wat er precies aan de hand was. A. stond als 2e in de rij , maar ze moest naar de wc en vroeg aan I of ze haar plaats bezet wilde houden. J. vindt dat niet eerlijk en wil  die plek innemen.

Hoe belangrijk is het dat je vooraan staat?

“Dan kan je als eerste naar binnen. Hoe moet we hiermee omgaan? Weggegaan plaatsje vergaan! Maar ik heb het beloofd aan A. Dus dan moet ik die plaats bezet houden.”

Ik vertel het verhaal van wachten bij de slager: Ik sta bij de slager als enige in de winkel. Dan moet ik naar de wc. Ik vraag aan iemand die er net binnenkomt of hij mijn beurt wil vasthouden totdat ik terugkom. De winkel loopt vol en iedereen is aan het wachten.

Een ll van groep 4 wil graag achteraan in de rij. Er ontstaat direct een ruzietje en ik sta niet toe dat deze ll haar zin krijgt. Later in de kring breng ik het ter sprake en vraag de ll waarom zij graag achteraan wil, de hele klas luistert aandachtig.

“Als je vooraan loopt, moet je achterom kijken of iedereen ook komt en je moet ook snel lopen. Dat doet mijn moeder ook altijd. ik loop liever achteraan.”

Hoe kunnen we zo lopen dat we allemaal achteraan staan?

“we moeten allemaal naast elkaar lopen, o nee dan kunnen we niet door de gang.  Iedereen staat al achter want de juf staat voor. Je kan ook steeds rond draaien (om je eigen as). Komen we dan ook in het lokaal? Nee we komen dan niet vooruit. “

We doen een oefening met rondlopen in de kring; Wie liep er voorop?

Ook de kleuters vechten regelmatig om hun plekje in de rij.

Hoe belangrijk is het dat je voor in de rij staat?

“Als je op de 3e plek staat mag je niet duwen. Mag je duwen? nee! Wat is duwen? Kleuters doen in de kring voor wat duwen is. Hoe los je dat op? De juf moet zeggen wie er vooraan mag staan. Je kan ook vragen “Zou je een keer achter mij willen staan in de rij?” Je kan ook sorry zeggen.”

Wat moet je doen  als er twee kinderen op dezelfde plek willen staan?

Ik praat er ook over met een meisje uit groep 4 : “De juf moet het oplossen. Wat kan je zelf doen? “Een stap achteruit”

 

Posted by | View Post | View Group

One thought on “Jouw plek jouw beurt

  1. Sociaal Emotionele Leerdoelen:
    1. RESPECT: door het uitpraten van het voorval begrijpen de leerlingen elkaar beter.
    2. COMMUNICATIE: kinderen vertellen het verhaal. Als een leerling er niet uit komt helpt een ander. Ze laten allen hun versie van het verhaal horen.
    3. RUZIE: onrust op de gang. Wordt opgepakt en uitgepraat in de les.
    4. SAMENWERKEN: leerlingen moeten bedenken hoe ze dit samen hadden kunnen voorkomen/ een volgende keer beter zouden kunnen doen.
    5. ZELFVERTROUWEN: I. leert over haar grenzen. Had ik wel haar plekje moeten vasthouden? Mag ik ook nee zeggen?
    6. ZELFWAARDERING: Elk kind wordt in dit gesprek serieus genomen en gezien.
    7. MOTIVATIE: leerlingen doen actief mee en komen samen tot een oplossing.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *