Kan jij zeggen wat hij moet denken?

In groep 5 vertel ik het verhaal van de kleren van de keizer. Er wordt gefilosofeerd over macht, sociaal wenselijk gedrag, iemand een plezier doen en de waarheid spreken. We oefenen met “verkooppraatjes”waar of niet waar?

Hoe ziet de keizer eruit?

“De keizer heeft een mooi pak aan. De keizer is lelijk. Hij heeft geen kleren aan. Hij heeft een dik pak aan, nee een dikke buik. hij heeft niets aan. Hij is in zijn blootje. Hij heeft lelijke kleren.”

Wat zag de jongen?

“De keizer weet niets hij is dom. Hij heeft geen kleren aan.”

Waarom zeggen de mensen niet dat de keizer geen kleren aanheeft?

“Ze zijn bang voor de keizer. Hij is een belangrijke man. Misschien zagen de mensen het niet, omdat ze allemaal dan dom zijn. Ze zeggen het niet want dan is de keizer blij. De mensen zijn niet dom en een beetje slim. De Keizer dacht dat de kleren echt waren. Er was er maar eentje die het wist dat hij geen kleren had.De keizer dacht echt dat hij kleren aanhad. Ze durven het gewoon niet te zeggen. Als de mensen blij zijn kan je zeggen dat ze moeten zien. Iedereen zei dat het zo was , ze durfden niet. Ze denken als ze iets zeggen dat de keizer iets gaat doen. Wat zou hij gaan doen? Ja de keizer heeft een leger, de mensen liegen, omdat je niet mag lachen. Met een leger kan je wel zeggen wat iemand moet denken.”

Waarom is de keizer dom?

“Hij is dom omdat hij alleen maar in zijn paleis zit. Als hij naar school ging was hij niet dom. bij het paleis is geen school. De keizer heeft geen pak aan. Ik denk dat hij onzichtbare kleren aanheeft omdat u dat in het verhaal zei. Zijn onzichtbare kleren nog wel kleren? Er zijn wel kleren , maar ze zijn onzichtbaar. Ik denk dat er geen kleren zijn, de kleermakers hebben het gewoon verzonnen. Maar ze willen de keizer niet belachelijk maken. “

Kan je zeggen wat iemand moet zien?

“Je moet altijd eerlijk zijn. Mag je liegen? Dan word je verdrietig. “

We doen het “Verkoopverhaal-spel”

De kinderen mogen om de beurt met zijn tweeën een bijzonder voorwerp verkopen aan de groep. hoeveel is het waard? Is het waar? Kan het? Wil jij dat ook? Maar…. je moet er wel iets speciaals voor kunnen.

De toekomstbril; kan dat?

Toekomstbril

“Nee, dat kan niet want het is maar een plastic bril. Ik wil het liefst die toekomstbril, want als je iets moet doen wat je niet leuk vindt dan verander je de toekomst.”

Het zelflerende boek

“Ja dat is handig dan kan je spieken bij Topografie! Ik wil dit boek wel voor de hogere school.”

De zelfschrijvende pen

“Lekker hoef ik mijn strafwerk niet meer te maken.”

De dierenafstandsbediening

“Als ik een hond heb dan dan wordt hij gelijk stil. Als die er ook is voor kinderen; als die vader en moeder iets zitten te doen dan kunnen ze met die afstandsbediening de kinderen stil laten worden. Als je die voor kinderen heb dan kan je die op pauze zetten.”

Opdracht voor het filosofieklassenboek: Kan je zeggen wat iemand moet denken?

Filosofieles ontworpen in samenwerking met Mirjam Poolster in opdracht van Rotterdam Vakmanstad.

Posted by | View Post | View Group

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *