Afsluiting van een schooljaar wekelijks filosoferen met groepen 1 t/m 5. Ik vraag aan de kinderen van alle groepen wat ze denken dat ze geleerd hebben in de filosofieles;
Groep 4 en 5 schrijven en teken, groep 5 praat erover en groep 1 t/m 3 haalt herinneringen op.
“Alle mensen hebben gedachtes en dan kan je alle gedachten bij elkaar zetten in de filosofieles.” (gr. 5)
“Goed leren spreken” (gr 4)
“Vragen stellen en antwoorden geven” (gr 5)
“Leren verschillende meningen te hebben” (gr5)
“Op elkaar reageren” (Gr. 5)
Herinneringen van groep 3:
“DE aap met de blauwe billen, dat het rijmde en dat we woorden mochten raden. Toen de heks haar toverboek kwijt was. Het schaap dat op de berg klom. Het nest samen maken. Ruilen en rijkdom en schatten en met die portemonnaie met dat geld. Van ruilen komt huilen. De tranen thee; van de lepel die achter de kast was gevallen. Van de ridder die moest ontsnappen uit de torenkamer en wat hij dan nodig heeft. Van de olifant met vleugels. Hij was eerst een ei , maar hij had olifantenbloed. En hoe de dief binnen in het huis kon komen. Het kikkerverhaal, De gruffalo en de slang die zei dat hij bij de Gruffalo ging eten. De sneeuwpop. En dat het zielig was dat hij ging smelten. Het spel wie is de baas. En wij vinden jou superleuk!”
Willen jullie volgend jaar nog filosofieles van deze juf?
“Ja, maar als we nerveus zijn willen we even naar buiten. U mag mee omdat u een lieve juf bent. De vragen vind ik leuk , daar word ik slimmer van. Wel en niet, want soms moeten we naar de wc als we het gesprek hebben en dat kan dan niet” Leuk als we filmpjes kijken. Niet als ik word overgeslagen. Het moet niet te moeilijk worden. Een grote groep is niet leuk, want dan kom je niet aan de beurt in het gesprek” (Gr. 5)